Skip to main content

حرة من أحقاب الماضي



     ج.م. إذا طرت ابعيد - طيري معي - ولما تقرب الشمس تحرقني- ذكريني بالأرض


تعليق على "التحرر على الطريقة ..." مع تحفظات على  بعض الأفكار والمفردات:    

 احرار في سواد العرب
احرار 
ملوك لبعض وأسياد لبعض ... جاريات لبعض البعض ... وما إلى ذلك، 
احرار لتمتعنا بحريات تعلمناها وعرفناها،
 وجدنها وحجبنها، طلبنها واخذنها ...
احرار الروح - بغض النظر - أو بالاحرا - بالنظر ... 


لا بوسعي
انما ... حين قرأت، خفت. 
"طب، أعمل إنقلاب على حالي؟" 
ذعرت!

ما هو مصيرنا - هؤلاء - الأحرار
إن  .....

تحريضاً، توعداً، أم تهديداً
أم - فقط - تعليق - تعقيب
تعقيب - عقاب -  معاقبة - عقب الخلاف الدبلوماسي، العقبة -
عقبة بن نافع - مش موضوعنا.
شتيت 
أعود

 كإنسانة من الأحرار، ممن توصفون - ممن اختلفوا في اللباس والتفكير والخيار، ولاحقتنا الألقاب والأحكام و الأنذار، ولم تطمرنا، بل رفعت زغاريدنا وزادتنا ... طولاً
وتياسةً - على منيح. 
كأنسانة من الأحرار، ممن يقدسون الحرية - سمواً في العلاء بلا قيود أو إعتبار
كغراب، يقف في الوسط - على حبل بين عوالم عدة - تدور في نفس الوقت و في إتجاهات مختلفة. 
 كأردنية - اشتغلت في الشمال والجنوب، اليمين والشمال والوسط - فوق وتحت،
من الصفاوي لشارع زهران
بس برضه بتظل مغتربه
 "ولكم تو جوردان" 
"يوديع عفريت"
كوحده بتخاف لما بتدخل مطعم في الطفيله، وما بتلاقي ولا حرمة - وكل زلمه ملتحي و دشداشته شبرين عن الأرض
كفنانة ابتاعت مسرح وشعر وأبو أحمد و"درنك" وعمره
كعمانية - ممن تعلموا في مدارس خاصة و ثم أجنبية -
المدرسه كانت للطبقة المتوسطة - فمش من "المكلفة جداً" -  بس أحسن من مدرسه حكومية
والتعليم برة طلعت على منحة، والمنحة اجت من برة، و مش على طبق فضة-  ولكن
قد يعتبرني شخص وكأني عايشه ملكه - وأنا صح بالمقارنه معه ملكه - الموضوع نسبي.
أنا لما بتطلع على الطبقة الماكله هوا  بحس اني من الطبقة العليا.
أنا عايشه منيح -  مش في العلالي  - بس قادره أعيش 
الناس ميته جوع ...
بس برضه الناس ما بدها تشتغل -
لاه!
أنتحدث عن الكسل المتقع عند العرب؟ 
بنضرب فينا المثل!
  لا نسعى لعيش أو معرفة ...
أنا مش جاهله بالفقر والعذاب
الاستهلاكية  
الرأسمالية لاعنه شرف العالم والبترول جريمه
احنا جزء ...
كعمانية نصها فلسطيني ونصها اردنية
والنص الثالث - لالله.
كمواطنة من الطبقة الوسطى
على كعب العليا 
في عيلتها من اللي بروحو لسويسرا إجازة ومنهم اللي عايشين في المخيمات -
بروح على أعراس من النوعين 
واقعنا الاجتماعي - صح - عنده إنفصام شخصيه، واحنا اللي اجر جوة واجر برة عندنا نظرة ثالثة:  
الشخصيتين (أو الشخوص) سواسية - ولا وحده أحسن من التانيه، أو الرابعة أو العشرين. 
المشاكل موجوده على مختلف الطبقات
والوعي الاجتماعي مفقود على مختلف الطبقات
وفى ناس واعيين على مختلف الطبقات
لازم إنلاقي بعض ونعمل على رفع كل الطبقات والشرائح  - الاجتماعيه و الطبيعية والإصطناعية.
بس أهم اشي، الفكريه، والثقافية
"الوعي الاجتماعي" حاجة - والطبقة الاجتماعية حاجة ثانية.


الانسان الحر في تفكيره خطير
وحر الروح يطير
كعصفور
عصفور في اليد أو عشرة على الشجرة
عصفورين بحجر


لما بنرمي أحجار 
إبتنرمى أحجار علينا
ومرات إبتوقع على راسنا واحنا ولا النا دخل -
بسموه قدر.

قال النحات:
"بدي أعلم الأطفال كيف يعملوا بالأحجار اشي تاني"
- حبيته بس كان مجنون!
 شتيت 
أعود

أقول:
 ما تقول هند؟












Comments

Popular posts from this blog

Fire

The wind doth deceive me and your voice I hear in the tree shrubs Possessed am I with your eyes They pierce my womb and into earth's core I fall to your embrace عشقٌ وجنون Smile to me For you I set my eyes on fire With the lashes of your eyes Hide me in the wallpaper So I can stay near you Unseen

A carpenter named Mahmood

"The Brotherhood won't rule Egypt," he says, "The Coptics were already here when the Muslims came, there are Christians and Churches, ma yinfa3sh ... The next leadership will come from the youth." He is a carpenter from al-Mansoura . His wife is from Marg in Cairo. They live in Assala, a sha3bi neighborhood, poor and under-serviced. Assala: Unpaved roads, no side walks, open manholes; houses with tin roofs held down by junk: tables, strollers, chairs and rocks. All houses seem to have satellite dishes, except for one. Its roof is made of pressed sugar cane mixed in with paper, and rolled out into sheets. The early winter rain has left the roof sagging, with moss for decoration. In Assala, many people leave their doors open; sitting on their sills, they are on the road. Children play barefoot on the streets, and the goats chew on flowers and litter. On the way to the carpenter's house, we pass a corner store. It is a window, opening into a room of a ho

A letter: Interfaith marriage and crime

Where do I get my inspiration? Different places and times: Sometimes it's from personal experiences and events, sometimes it's from stories I hear or read, with a bit of pepper and salt. Sometimes it comes from nature, dreams, and news reports. Sometimes inspiration just comes, from a place unknown to me. Usually, it's a combination of all those things. Below is a paragraph from my latest performance, "In the Lost and Found", followed by the letter that inspired it. (I apologize for taking so long to publish it Leila .) The letter is set against the reality that in Jordan, as in several Arab countries, a woman cannot transfer her citizenship to her husband (while the man of course can). "They tell me I will lose my inheritance if I marry a non Muslim. He has to convert, otherwise the marriage is false, the kids are bastards, and the wife is an apostate, her "blood is permitted" - with no punishment to the killer. I am obliged to give my husban