Skip to main content

حرة من أحقاب الماضي



     ج.م. إذا طرت ابعيد - طيري معي - ولما تقرب الشمس تحرقني- ذكريني بالأرض


تعليق على "التحرر على الطريقة ..." مع تحفظات على  بعض الأفكار والمفردات:    

 احرار في سواد العرب
احرار 
ملوك لبعض وأسياد لبعض ... جاريات لبعض البعض ... وما إلى ذلك، 
احرار لتمتعنا بحريات تعلمناها وعرفناها،
 وجدنها وحجبنها، طلبنها واخذنها ...
احرار الروح - بغض النظر - أو بالاحرا - بالنظر ... 


لا بوسعي
انما ... حين قرأت، خفت. 
"طب، أعمل إنقلاب على حالي؟" 
ذعرت!

ما هو مصيرنا - هؤلاء - الأحرار
إن  .....

تحريضاً، توعداً، أم تهديداً
أم - فقط - تعليق - تعقيب
تعقيب - عقاب -  معاقبة - عقب الخلاف الدبلوماسي، العقبة -
عقبة بن نافع - مش موضوعنا.
شتيت 
أعود

 كإنسانة من الأحرار، ممن توصفون - ممن اختلفوا في اللباس والتفكير والخيار، ولاحقتنا الألقاب والأحكام و الأنذار، ولم تطمرنا، بل رفعت زغاريدنا وزادتنا ... طولاً
وتياسةً - على منيح. 
كأنسانة من الأحرار، ممن يقدسون الحرية - سمواً في العلاء بلا قيود أو إعتبار
كغراب، يقف في الوسط - على حبل بين عوالم عدة - تدور في نفس الوقت و في إتجاهات مختلفة. 
 كأردنية - اشتغلت في الشمال والجنوب، اليمين والشمال والوسط - فوق وتحت،
من الصفاوي لشارع زهران
بس برضه بتظل مغتربه
 "ولكم تو جوردان" 
"يوديع عفريت"
كوحده بتخاف لما بتدخل مطعم في الطفيله، وما بتلاقي ولا حرمة - وكل زلمه ملتحي و دشداشته شبرين عن الأرض
كفنانة ابتاعت مسرح وشعر وأبو أحمد و"درنك" وعمره
كعمانية - ممن تعلموا في مدارس خاصة و ثم أجنبية -
المدرسه كانت للطبقة المتوسطة - فمش من "المكلفة جداً" -  بس أحسن من مدرسه حكومية
والتعليم برة طلعت على منحة، والمنحة اجت من برة، و مش على طبق فضة-  ولكن
قد يعتبرني شخص وكأني عايشه ملكه - وأنا صح بالمقارنه معه ملكه - الموضوع نسبي.
أنا لما بتطلع على الطبقة الماكله هوا  بحس اني من الطبقة العليا.
أنا عايشه منيح -  مش في العلالي  - بس قادره أعيش 
الناس ميته جوع ...
بس برضه الناس ما بدها تشتغل -
لاه!
أنتحدث عن الكسل المتقع عند العرب؟ 
بنضرب فينا المثل!
  لا نسعى لعيش أو معرفة ...
أنا مش جاهله بالفقر والعذاب
الاستهلاكية  
الرأسمالية لاعنه شرف العالم والبترول جريمه
احنا جزء ...
كعمانية نصها فلسطيني ونصها اردنية
والنص الثالث - لالله.
كمواطنة من الطبقة الوسطى
على كعب العليا 
في عيلتها من اللي بروحو لسويسرا إجازة ومنهم اللي عايشين في المخيمات -
بروح على أعراس من النوعين 
واقعنا الاجتماعي - صح - عنده إنفصام شخصيه، واحنا اللي اجر جوة واجر برة عندنا نظرة ثالثة:  
الشخصيتين (أو الشخوص) سواسية - ولا وحده أحسن من التانيه، أو الرابعة أو العشرين. 
المشاكل موجوده على مختلف الطبقات
والوعي الاجتماعي مفقود على مختلف الطبقات
وفى ناس واعيين على مختلف الطبقات
لازم إنلاقي بعض ونعمل على رفع كل الطبقات والشرائح  - الاجتماعيه و الطبيعية والإصطناعية.
بس أهم اشي، الفكريه، والثقافية
"الوعي الاجتماعي" حاجة - والطبقة الاجتماعية حاجة ثانية.


الانسان الحر في تفكيره خطير
وحر الروح يطير
كعصفور
عصفور في اليد أو عشرة على الشجرة
عصفورين بحجر


لما بنرمي أحجار 
إبتنرمى أحجار علينا
ومرات إبتوقع على راسنا واحنا ولا النا دخل -
بسموه قدر.

قال النحات:
"بدي أعلم الأطفال كيف يعملوا بالأحجار اشي تاني"
- حبيته بس كان مجنون!
 شتيت 
أعود

أقول:
 ما تقول هند؟












Comments

Popular posts from this blog

A letter: Interfaith marriage and crime

Where do I get my inspiration? Different places and times: Sometimes it's from personal experiences and events, sometimes it's from stories I hear or read, with a bit of pepper and salt. Sometimes it comes from nature, dreams, and news reports. Sometimes inspiration just comes, from a place unknown to me. Usually, it's a combination of all those things. Below is a paragraph from my latest performance, "In the Lost and Found", followed by the letter that inspired it. (I apologize for taking so long to publish it Leila .) The letter is set against the reality that in Jordan, as in several Arab countries, a woman cannot transfer her citizenship to her husband (while the man of course can). "They tell me I will lose my inheritance if I marry a non Muslim. He has to convert, otherwise the marriage is false, the kids are bastards, and the wife is an apostate, her "blood is permitted" - with no punishment to the killer. I am obliged to give my husban...

Challenging Tradition in a Traditional Society #1

There are some traditions that are worth upholding, but many have collected thick layers of dust so opaque that we can no longer see what was once beneath them. We mistake the dust for the essence, incessantly complaining about a'raf and wajibat, the rights and wrongs of our forefathers...but we play along to avoid ridicule and choose the chains of cowardice, prejudice, and misconception. Ignorance. I am not saying that all traditions are outdated and useless-far from it, in our Arab culture are jewels and treasures, and I am the first to call for preserving them. But let us stop for a moment and consider what we are heeding, rather than following blindly like grazing sheep. Sheep and goats: I am reminded of kindergarden and a song we learnt in school. The teacher would walk around the classroom singing: Ya Ganamati . And we'd respond: Ma Ma . ...Ghannou waraya : Ma Ma ..and so on and so forth. Very endearing, but also very telling. We grow up, Ma Ma-ing until we reach the gra...

The sky is purple

Man has always aimed to the sky KItes Planes Rockets And we dig into the ground with a shovel But rock stops us midway or less than mid way We stop sometimes we find a spring or well If we're cursed, we find oil Into the sky What flies is an extension of me There's a thread between us Translucent but sturdy like that of a web The spider crawls from beneath the carpet I squash it -just kidding, it's alive. Ode to the internet So what if it's a window into secrets A spying eye into the files of any self So what.... The way it makes me spy with my little eye something that begins with -You name it, and there it is. Life in 3D ... and the fourth? Five people and two dogs Cirque du soleil on the PC screen, on TV is National Geographic -Abu Dhabi edition On one, a women in red hanging from the sky The other, Omani men dancing with swords Repeat Life goes in a loop But we don't have to We can skip, from one hill to the next in a green car L;-